Boom-ul imobiliar ridica si piata de confectii metalice
Autor: Oana Cazan
Publicat: Dum, 14/09/2008 - 23:00
Dezvoltarea noilor complexe rezidentiale din marile orase, a impulsionat piata de confectii metalice.
Afacerile din acest sector au crescut in 2007 cu 40% si vor continua sa creasca si in acest an, se arata intr-un comunicat al House Factory. Otelul-beton se vinde in continuare cel mai bine in acest segment de piata, urmat indeaproape de profilele metalice. Otelul-beton, folosit in alcatuirea structurilor de rezistenta ale cladirilor traditionale, este considerat de specialistii Patronatului Societatilor din Constructii produsul-vedeta al pietei. Romania are o capacitate de productie de aproximativ un milion de tone de otel-beton annual, in contextul in care cererea pentru consumul intern a fost anul trecut cu peste 300.000 de tone mai mare.
Utilizarea acestui produs este o solutie mai ieftina decat cea traditionala, deoarece, conform lui Petru Todoran, director executiv al Asociatiei Romane a Distri¬buitorilor de Metal (ARDIMET), consumul de otel este cu 30 % mai mic.
Cererea pentru confectiile metalice va creste si anul acesta, iar preturile nu vor ramane mai prejos. Astfel, pentru otel-beton, tarifele se vor majora de la 470 de euro pe tona la 490 de euro pe tona. Profilele siderurgice, tot mai solicitate de constructori, vor costa intre 630 si 800 de euro pe tona, fata de numai 540-760 euro pe tona in 2007. "Tendinta crescatoare se va mentine si la celelalte confectii metalice, pe parcursul anului curent', se mai arata intr-un studiu al ARDIMET
Productia de fier forjat, o afacere tentanta
Desi nu in cifre atat de impresionante, productia de fier forjat este o afacere tentanta.
Ritmul de crestere se incadreaza in tendintele pietei de confectii metalice. Astfel, Iron Design, din Brasov si-a sporit profiturile cu 30%, la fel si compania Axis Grup din Sibiu.Confectionarea de fier forjat este o afacere foarte profitabila in conditiile in care mana de lucru si materia prima sunt destul de ieftine, comparativ cu alte tari europene iar preturile produselor finale sunt ridicate.Preturile pot varia intre 100 si 500 de euro mp, in functie de complexitatea lucrarii. O lucrare poate ajunge si pana la 50.000 de euro, a declarat Leonid Taraburca, patronul firmei Iron Design. Desigur, manopera justifica preturile finale. Produsele lucrate manual prin procedeele traditionale de forjare, costa mult mai mult decat cele finisate mecanizat. De asemenea, confectiile unicat, costa in plus fata de modelele de catalog. Dana Enghis, asistent manager pentru Axis Grup, spune ca metrul liniar de fier forjat prelucrat manual, si dupa un model unicat, poate ajunge pana la 2.000 de RON. Cele mai cautate produse sunt balustradele si portile, dar si mobilierul din fier forjat.
Etapa de proiectare este esentiala si nu lipseste din serviciile firmelor producatoare. Chiar daca e vorba de produse din catalog, acestea tot trebuie adaptate necesitatilor clientilor, mai ales daca vorbim despre elemente precum balustrade, scari sau porti. Masurile sunt efectuate la domiciliul clientului si in functie de aceasta se realizeaza comanda.
Livrarea se face in functie de amploarea si complexitatea comenzii. Daca este vorba despre un model de serie, Iron Design livreaza in maxim 30 de zile. In schimb, in cazul unei piese unicat de mari dimensiuni si confec¬tionate manual, pot trece si cateva luni pana la finalizarea lucra¬rii, spune Dana Enghis de la Axis Grup.Strategiile de transport si montaj difera tot in functie de amploarea comenzii, dar, in general se calculeaza separat in cazul in care livrarea se face in alta localitate.
In ceea ce priveste clientii, Axis Group lucreaza in cea mai mare parte cu persoane fizice. Cum moda fierului forjat a revenit in forta, acestia sunt dispusi sa investeasca in lucrari unicat si chiar in obiecte de arta confectionate din acest material.
Cei de la Iron Design au primit si comenzi de pentru hoteluri, pensiuni sau diverse sedii de firme.In aceasta piata inca in dezvoltare, au aparut firme specializate pe un anumit tip de produse. Astfel, firma Akt Décor, infiintata in 2004, se axeaza pe mobilier de interior si exterior, iar de juma¬tate de an produce si balustrade. Preturile variaza intre 4,9 RON, un suport de flori si 11.900 RON, o bucatarie din lemn de brad combinat cu fier forjat. Produsele care se vand cel mai bine sunt paturile. Livrarea se face in doua, trei saptamani, pentru mobilierul de comanda, iar pentru produsele aflate in stoc, imediat. In Bucuresti, transportul si montajul sunt gratuite, la fel si serviciile de proiectare.
Cum intri pe piata
Pentru cei care sunt tentati sa porneasca o afacere in acest domeniu, a aparut si un ghid de afaceri cu indicatii practice si calcule estimative asupra costurilor.
Astfel, la editura Rentron & Straton, a aparut in categoria cartilor care cuprind idei de afaceri, "Atelier pentru realizat fier forjat".
Cateva informatii importante pe care cartea le furnizeaza celor interesati sa-si deschida un astfel de atelier ar fi urmatoarele:
• pretul lucrarilor de dimensiuni mari se calculeaza pe metru patrat in functie de complexitate si timpul de munca inglobat;
• pentru 1 mp de lucrare din fier forjat, pretul variaza intre 40 si 130 $, din care manopera reprezinta intre 80% si 150%;
• in cazul obiectelor mici, de decoratiuni interioare sau exterioare, pretul se stabileste in functie de calitatea si aspectul estetic ale acestora, precum si in functie de complexitate;
• pentru ca piata este inca in fasa exista insa si variatii importante de pret, costul fiind dat de zona in care se afla magazinul si de clientii care ii trec pragul.
Pe scurt, costurile unei investitii initiale ar fi urmatoarele:
Ideea:
Producerea si montarea de porti, garduri, mobilier, obiecte din fier forjat.
Investitia initiala:
5.000 de euro, pentru un atelier mic, cu 3 angajati si scule manuale; 100.000 de euro, suma incluzand o linie (semi) automatizata de productie.
Clientii potentiali:
Persoanele fizice sau juridice care construiesc locuinte noi sau care doresc sa adauge accesorii sau mobilier din fier forjat proprie¬tatilor imobiliare pe care le detin.
Situatia pietei:
In dezvoltare.
Cifra de afaceri anuala:
60.000-600.000 euro, in functie de investitia initiala.
Posibilitati de dezvoltare:
Extinderea spre pietele externe.
Dupa cum reiese si din datele de mai sus, nu e nevoie de foarte multi angajati, pentru a face un astfel de atelier rentabil. Firma Axis Grup, cu o vechime de 13 ani in domeniu are 20 de angajati. Important este ca forta de munca sa fie calificata, mai ales in cazul confectionarii unor obiecte de arta sau decorative foarte atent elaborate.
Ce inseamna de fapt fier forjat?
Fierul forjat… in adevaratul sens al cuvantului nu se mai comercializeaza sau produce. Produsele descrise ca fiind din fier forjat, sunt de fapt confectionate din otel laminat (OL 37), cu o concentratie de carbon scazuta. Acest material are o compozitie diferita de fierul forjat, printre altele avand mai putine impuritati.
Fierul forjat se obtinea din bulga¬rele de material topit, batut cu ciocanul pana se forma profilul de dimensiunile dorite. Astazi procedeul de obtinere a unui profil metalic este diferit (materialul trece prin role …etc.). Termenul de fier forjat este pas¬trat si astazi deoarece cu toate ca procedeul de obtinere a profilului dorit difera, in atelier este din nou incalzit la o temperatura mare dupa care este batut cu ciocanul pentru a-i schimba forma.
Cateva informatii importante pe care cartea le furnizeaza celor interesati sa-si deschida un astfel de atelier ar fi urmatoarele:
• pretul lucrarilor de dimensiuni mari se calculeaza pe metru patrat in functie de complexitate si timpul de munca inglobat;
• pentru 1 mp de lucrare din fier forjat, pretul variaza intre 40 si 130 $, din care manopera reprezinta intre 80% si 150%;
• in cazul obiectelor mici, de decoratiuni interioare sau exterioare, pretul se stabileste in functie de calitatea si aspectul estetic ale acestora, precum si in functie de complexitate;
• pentru ca piata este inca in fasa exista insa si variatii importante de pret, costul fiind dat de zona in care se afla magazinul si de clientii care ii trec pragul.
Pe scurt, costurile unei investitii initiale ar fi urmatoarele:
Ideea:
Producerea si montarea de porti, garduri, mobilier, obiecte din fier forjat.
Investitia initiala:
5.000 de euro, pentru un atelier mic, cu 3 angajati si scule manuale; 100.000 de euro, suma incluzand o linie (semi) automatizata de productie.
Clientii potentiali:
Persoanele fizice sau juridice care construiesc locuinte noi sau care doresc sa adauge accesorii sau mobilier din fier forjat proprie¬tatilor imobiliare pe care le detin.
Situatia pietei:
In dezvoltare.
Cifra de afaceri anuala:
60.000-600.000 euro, in functie de investitia initiala.
Posibilitati de dezvoltare:
Extinderea spre pietele externe.
Dupa cum reiese si din datele de mai sus, nu e nevoie de foarte multi angajati, pentru a face un astfel de atelier rentabil. Firma Axis Grup, cu o vechime de 13 ani in domeniu are 20 de angajati. Important este ca forta de munca sa fie calificata, mai ales in cazul confectionarii unor obiecte de arta sau decorative foarte atent elaborate.
Ce inseamna de fapt fier forjat?
Fierul forjat… in adevaratul sens al cuvantului nu se mai comercializeaza sau produce. Produsele descrise ca fiind din fier forjat, sunt de fapt confectionate din otel laminat (OL 37), cu o concentratie de carbon scazuta. Acest material are o compozitie diferita de fierul forjat, printre altele avand mai putine impuritati.
Fierul forjat se obtinea din bulga¬rele de material topit, batut cu ciocanul pana se forma profilul de dimensiunile dorite. Astazi procedeul de obtinere a unui profil metalic este diferit (materialul trece prin role …etc.). Termenul de fier forjat este pas¬trat si astazi deoarece cu toate ca procedeul de obtinere a profilului dorit difera, in atelier este din nou incalzit la o temperatura mare dupa care este batut cu ciocanul pentru a-i schimba forma.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu